Széchenyi nagy álma és terve volt egy állandó híd építése, amely összeköti Pestet és Budát. Nemcsak álmodozott róla, hanem legfőbb kezdeményezője is lett. 1832-ben megalapította a Hidegyletet, s céljaként megfogalmazta: „ a Dunától kettészakított haza, s annak szívének összeforrasztása”. Mindent meg is tett a megvalósításáért. Még 1832-ben elutazott Angliába, hogy megtekintse T.William Clark angol mérnök által tervezett és megépült három hidat. Széchenyi tetszését a Temzén – Marlow városban – átívelő lánchid nyerte el. A tervezéssel meg is bízták T. W.Clarkot, aki 1837-ben bemutatott három tervet.
1842-ben – a Marlow híd mintájára – megkezdődött egy három nyílású, kőpilléres, láncokra függesztett híd építése. Az építési munkálatok irányításával, felügyeletével a tervező névrokonát, Adam Clarkot, bízták meg .
Széchenyi az építési munkálatokat helyszínen is figyelemmel kísérte, így esett meg 1848-ban, hogy az úszóállvány a Dunába zuhant, amelyen a gróf is tartózkodott, de baj nélkül megúszta.
A híd építése 1849–ben fejeződött be. A Lánchidunk , korának legkiemelkedőbb műszaki alkotása volt. Klasszicista stílus jegyeit mutatja. A híd tükrözi Széchenyi kettősségét: aki arisztokrata volt, de lelkes követője a modern ipari kornak. A hídon a diadalív az ókori Róma építészetét idézi, a régi, dicső múltat hirdeti, de a modern pillérek, a kettős vaslánc már az ipari forradalom vívmánya.
A sors iróniája, hogy a hidat 1849. 11. 20-án, fagyos hangulatban Haynau avatta fel, s hogy Széchenyi soha nem mehetett már át a hídon.
A ma is fennálló Marlow Bridge a „ kistestvér” hasonlít a mi Lánchidunkra, csak méreteiben sokkal kisebb. A hídon emléktábla is megörökíti a rokoni kapcsolatot.
2017-09-12 - 19:59
A Széchenyi-lánchíd a maga kecsességével a legszebb hidak közé tartozik. Amikor tavaly előadás keretében a híd mester olyan információkkal látott el minket, amit álmunkban sem gondoltunk, mindannyian elégedetten, új ismeretekkel bővülve mentünk haza otthonainkban. Turista szezon lévén rengetegen sétáltak rajta, akár csoportosan, akár egyénileg.